Z miłości do aut.

Leasing dla firm bez tajemnic

Będąc na etapie zakupu samochodu, warto zastanowić się nad rodzajem płatności za auto. Gotówka, kredyt, a może leasing? Na czym polega leasing, jakie są jego rodzaje i na czym polega jego przewaga wśród ofert finansowania? Jakie elementy formalne trzeba spełnić, by przedsiębiorca mógł uzyskać ofertę leasingową?

Auto w leasing – rodzaj leasingów dla firm

W ramach umowy leasingu, przedsiębiorca może korzystać z samochodu zgodnie z warunkami zapisanymi w dokumencie. Samochód w tym czasie nie jest własnością firmy, lecz jest udostępniony na określony czas. Po zakończeniu umowy firma może wykupić pojazd po niższej cenie. Na naszym rynku dostępne są dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy, które można dopasować do potrzeb firmy. Salon Seata oferuje oba rozwiązania.Firmy mogą ubiegać się o leasing od pierwszego dnia działalności. Dla młodych przedsiębiorców część dealerów ma przygotowany leasing dla nowych firm – to tzw. leasing operacyjny o uproszczonej procedurze. Do zawarcia umowy potrzebne są dokumenty (NIP, REGON i KRS, wniosek leasingowy i dowód osobisty) oraz wycena rzeczoznawcy w przypadku auta używanego. W tym wariancie podatek VAT jest naliczany stopniowo (od każdej raty) i pozwala na wrzucenie w koszty prawie wszystkich płatności za samochód (opłata początkowa, wydatki na paliwo, przegląd samochodu, zakup wyposażenia). W leasingu finansowym podatek jest płacony w całości przy pierwszej racie, a firma może pozwolić sobie na odpisanie odsetek od rat. Jednak w wariancie finansowym również otrzymujemy szereg korzyści:

  • firma od początku jest właścicielem pojazdu i wpisanie auta jako środka trwałego do majątku firmy,
  • istnieje możliwość dokonania odpisu amortyzacyjnego,
  • leasing może być wzięty z innym inż 23% VAT,
  • możliwość podpisania leasingu zwrotnego – firma leasingowa odkupuje środek trwały w zamian za   prawo do użytkowania majątku.

Leasing dla firm – formalności

Leasing z zasady upraszcza wiele procedur (np. przyznanie kredytu bankowego na zakup środka trwałego). Nim jednak podpiszemy umowę, należy zwrócić uwagę na kilka elementów odwiedzając salon. Seat i jego dealerzy zwracają uwagę, że z perspektywy przedsiębiorcy szczególnie ważne będą wysokość raty i termin (dzień) spłaty, tabela opłat i prowizji (TOiP), warunki ubezpieczenia, wykupu, rozliczenia wypowiedzenia umowy oraz wymagane zabezpieczenia. Po zawarciu umowy i wpłaceniu opłaty wstępnej pojazd podlega rejestracji. Po spełnieniu tych warunków auto jest do naszej dyspozycji. W kontekście podatkowym, należy pamiętać, że od 2019 roku rata leasingowa nie wchodzi w całości w koszty podatkowe. Maksymalny odpis wynosi 150 000 zł.

Leasing dla firm – plusy i minusy

Leasing, jak każda oferta finansowa, musi być dopasowana do profilu działalności przedsiębiorstwa – podkreśla specjalista Seat. Salon samochodowy ma formalne ograniczenia co do oferty – stąd plusy i minusy tego rozwiązania. Do plusów zdecydowanie należy zaliczyć możliwości negocjacji wysokości rat i obniżenia podatku. Zaletą dla przedsiębiorców będą również uproszczone procedury oraz brak złożonych zabezpieczeń umowy. Dodatkowo kontrakt nie zmniejsza zdolności finansowej (nie figuruje jako kredyt). Do słabszych stron leasingu można zaliczyć sztywny okres trwania umowy. Ponadto przedmiot leasingu może być jedynie środkiem trwałym i nie jest własnością firmy w trakcie trwania umowy.

Zostaw komentarz